Мултиезичен автоматичен превод на 104 езика

* * *

РАДОСЛАВ ЦВЕТКОВ

БОГАТ,  БЕДЕН... 

електронна книга, 2013

 

" Умирам и се раждам -
и рицар, и отшелник,
и себе си спасявам
от мен незащитим ... "


***
И планината тичаше по склона,
избистрена и вечна, и сама.
Като деца стояхме, пред икона,
пред светлата и, девствена тъма.
Какво ни теглеше сред този блясък,
венчал се с пасторална доброта?
На обичта си бяхме свян и тласък
в мъгливата и цветна пъстрота.
И планината повече ни свърза.
С нас заплени ни и с любов сроди.
Проблесна между нас милувка бърза
И тласък в нас- и в двама  - се роди!
Не чувство само,  нещо по-игриво,
неуловимо,  двамата ни сля.
И окрили ни,  двойно по-красиви
направи  ни и в болка заболя...



***
От колко  тонове съставен
вибрира звънко в теб гласът?
И кой основен е,  кой главен?
Оправяш ли се във леса?
В часа,  когато в теб запее
любовно мътният ти глас,
природата дори немее
или ти става второ аз!
Изброди ти безброй пътеки.
Качи и хиляди била!
А с обичта те по  са леки.
Хлади тя потните чела!
Ти,  пътнико в света, в живота,
Любов гласа ти пияни!
Ти приеми я със охота.
И понеси -  към бъдни дни.



***
Ръката ми с ръката ти в съня говори,
разбираш ли и ти това сега,  дете?
Мъжът във мен със силите  си  зли се бори,
а бесове са, бесове са страшни те!
Къде те срещнах аз? Тъй,  повече случайно!
Неземно хубав беше този звезден миг!
Ти стана моята най-съкровена тайна,
а аз за тебе - стон и тъмен вик...
Вълшебен бе копнежът двоен за безумства, -
за теб безумство бях,  за мене също ти. -
В сияния изгаряхме и в празнодумства,
в светлик негаснещ,  в  огън,  дето все трепти!...
Сега са близки и далечните простори.
Към теб ме води всеки хубав земен път.
Ръката ми с ръката ти в съня говори.
Очите ми с очите ти любов мълвят...



***
 От ветровете тъмни, нежно похотливи,
от светлините на безкрайната тъма,
ти идваш -  ясна,  светла,  нежногрива,
във моя мъжки ден нахлуваш ти сама...
Аз много чаках... Дълго,  дълго търсих в зноя
на всеки мой отпратен труден ден и час.
Копнежа си сънувах.  Ясно чувствах твоя
 приземен аромат със неприземна власт...
Сега си в моя ден като добро видение.  -
Във мене зеленила,  в теб клася с очи.
Събуждам се, живея с диво вдъхновение,
И бляска погледът, гласът в напев звучи.
Та аз те чаках! Толкова безкрайно чаках
да се явиш, без малко не пресъхнах чак!
Изтрий от погледа неловкоста си плаха!
Ела! Отдавна  в унес чака моят праг...



***
За първи път така обичам,  искрен.
За първи път -  за лошо,  за добро..
И все към тебе устремен,  пречистен,
вървя -  и в зной,  под лунното сребро...
Галактики разкриваш ти пред мене.
Чак в Космоса влечеш  ме,  в дива страст.
И нощите -  вселени разлюлени,
пропиват в нас безмерната си власт. 
Какво ни носи всеки ден разискрен
не зная аз,  не искам и да знам.
Потоци лава в мене лудо плискат.
Изгаря ме космически напалм.
И сякаш бор съм сред леса безкраен,
където ти ми шепнеш с порив лек,
елхичке моя, с аромат омаен,
случайно спомнил ми,  че съм човек!...



***
Летяха птици устремено,
а с тях и ние -  на възбог...
И ти сияеше край мене,
попила взор в света широк.
Край нас гората все шумеше.
Градът  все бягаше назад.
В очите любовта гореше,
блестеше като цвят налят...
Но спря животът да се движи.
Природата се умълча.
И унесното ни безгрижие
загуби сладост,  загорча...
Мигът покой ли бе причина?
Страхът ли,  в ситна пот избил?
За любовта,  да не изстине -
живота си би дал ти, мил...



***
Деца по улицата тичат
и чуруликат след урок.
Децата като мен, обичат,
не мразят -  Дявол или Бог!
Ах,  колко пъти сам съм искал
тъй  весел да съм, незлобив?
Самин юздите си да стискам,
ала широк, многолюбив...  
Сега съм хлътнал по детински,
приел най-розово света,
изправен като цвят  планински
над урвената страхота...
Все пак желая ви, о,  нека
любов с магия ви сени! -
По- хубав е в любов човека
и всичко по-добре цени!




***
Денят е ведър и огромен.  -
Под неговия връшник ти
си сам като войник оловен,
ако любов не ти шепти.
Със  обич идваш на Земята.
С любов духът е надарен.
Тя извисява в небесата.
Тя връща всеки,  приземен.
Войнико оловен,  не спирай
по път,  но обичта пази.
Веднъж ти любовта избирай,
за да те пази от врази.
В света на всички ни е тясно,
бъди с човешка доброта! -
Обичай -  светло,  просто,  ясно,
сияние да си в света.



***
Планината,  планината!
Сякаш с нещо ме смути. -
Грабнаха дъха билата,
Ти сама се освети...
Сякаш върна нещо прежно -
по-красива стана днес.
Засия в цветята нежно
като цвете в горски лес.
Радвах ти се, че безгрижно
се усмихваш на света.
Беше ти така постижна
в дивната си висота!...
Планината,  планината!  -
Сякаш още виждам там
как стоиш,  държиш цветята,
дето брах за тебе сам!...



***
От утрото поема  ме светликът,
разцъфнал в мене като хубав ден.
И ме примамват страстно, и ме викат
просторите на края възроден.
Денят край мене весел се синее.
В деня и аз вървя, пленен с любов.
И тишината във кръвта ми пее
с прадядовия прапървичен  зов.
Обичам,  на стихията подвластен.
Тя и духа със сладост пак сени.
И е така край мене днес прекрасно,
че аз съм по-красив във тези дни.
О, дълъг е денят ни и на всеки
от нас - със много труд е зареден,
Но любиш ли, все мамят  те пътеки.
И твоят ден е хубав,  светъл ден!



***
Живота си не можеш да избираш. -
Цветята си подбирай ти, смутен
от изобилието да намираш,
от пъстротата им в леса зелен.
В живота ти не трябва да те спират
и любовта си дълго ти търси.
Претегляй, остави се да те дирят,
върви към нея,  сам дори да си!...
Безкрайна е любовната омая,
но бурен е любовният ни час. -
През прагове водата утаява
спокойната си и магична власт.
Животът дълго те узаконява.
И нека любовта ти издържи! -
Като реката -  в пътя устоява.
Като водата -  не вярва на лъжи!



***
Не винаги е твърде много ясно
какво във сянката пред теб пълзи.
Раздавай се наляво и надясно,
но същността, човече,  си пази.
По пътищата ти ще те присрещат
безброй измами,  в образ на любов.
Асфалтни змии, сладостно горещи,
ще търсят тялото ти в съскаш зов.
Ще  те примамват образи -  миражи,
за да  забравиш,  та макар за миг,
най-първата,  най - истинска, най-важна,
единствената си любов - челик!...
Човече, не забравяй, много кратко
е твоето пътуване в тоз свят.
Пази си любовта -  едничка, сладка! -
Тя не повтаря - нито стар,  ни млад!...



***
Жужат пчели в покоя издълбоко.
Пороят слънчев в жилите шуми.
Денят ни се разстила нашироко.
И радостта в душата се глуми...
Как всичко е безкрайно и приятно!
Как тъне и душата в тържество! -
В очи едни си срещнал необята.
В една усмивка - знак за рождество...
И си богат,  без нищо да си имаш.
И си щастлив от най-най- кратък миг!
Раздаваш се,  без нищо да си взимаш.
И пак богат си,  със сияещ лик...
Ой,  що ли любовта ни с нас не прави? -
Бедняка- богаташ! След туй - глупак!...
Разумния оставя да забрави...
Не ме оставяй,  обич! Идвай пак!



***
Като  брезичка  шушнеш
ти  в моя мирен  делник,
във  празника  ми  светъл,
в мечтите ми  си ти .
Аз идвам в любовта ти -
и  рицар,  и отшелник,
готов да   прелъстява,
до смърт  да защити...
И сякаш  е  отпушен
в мен бент и ври пороят -
със ненаситност властна
до връх съм зареден!
Все искам  да те имам,
безмерно   да си  моя,
да  бъдеш нощ за мене, -
безкраен весел ден.
Какви са тия сили,
които в мен бушуват,
аз нито зная сам,
ни пък искам  и да знам,
сърцето ми от радост
и слънце тържествува
и аз разбирам просто,  -
не искам да съм сам!
Като брезичка шушнеш
ти в моя слънчев делник,
във празника ми светъл,
в душата ми си ти.  -     
Умирам и се раждам -
и рицар, и отшелник,
и себе си спасявам,
от мен незащитим.