Мултиезичен автоматичен превод на 104 езика

РАДОСЛАВ. ЦВЕТКОВ  

46години от събитията на остров Дамански

КЪСЧЕ РУСКА ЗЕМЯ... 

електронна книга 2015  

 

 

        "Приятелят на моя враг

        е също враг!..."

 

1.
Другарят ми
върху мокрия сняг
 лежи,
върху черния сняг
 на Уссури!-
И се сплесква
небето,
и страшно тежи.
И трещи над главите ни
адската
буря!....


Другарят ми.
с разрязана
от ножа длан,
опитал
 с ръката си
да спре щика!
И кръввеее
край него
 леда уссурийски,
раздран!
И светлее
 кръвта,
сред войнишката тишина
 велика!

Другарят ми,
в сърцето
с китайски куршум,
и с щурата  обич
към живота,
немее...
И е нелепо,
 и непоносимо -
да имаш ум
и да не можеш
 всичко това
да проумееш!.
2.
... Ето ги!...
 Идат пак.-
Задавят се
ветровете.
Лаят
 в червения 
полумрак
куршумите'
 като
 псета.

Пука се
и се гърчи,
 леда.
Гейзери вода
 бликат.
Те търчат,
като диви
  стада
и, подивели,
 от бяс,
викат!...

Денят се сипе,
 над мен
в снаряди,
гейзери,
мини...-
Не!
Руският лед
 е свещен! -
Никой
 няма
да мине!
3
Късче
руска земя! -
Къс
 от душата ми!...
 Болка!... -
Ни богдихан,
тук,
ни ламя,
няма да помогнат
и полковете!_.

Нищо,че
ледът е
 сега,
скрил
земята
 дълбоко! -
Кърви
 във гръдта ми
брега,
сякаш
 го смучат
 смокове!

И няма да бъда
 полковник
аз,
ни Стрелников,
нито Бабански! -
Русия
 ще съм,
за да стоваря
по вас,
юмрука си: 
остров
Дамански!
4.
Съседът
отсреща
 мълчи,
зад глинените
стени
на Хутоу!
Изплашени са
кротките му 
очи,
червени
от цитатите.
Лута  се,

понесъл
на гърба си,

 слаб,
тежестта
на велик
 кормчия,
а в къщата си,
без ориз,
без хляб...
О, утре може
 и той да завие!...

Все пак
стар е
и знае  сам:
взимал е от нас
и хляб,
и вяра!-
Ще го принуди ли
 гладът,
без срам
и той да стреля
в мен,
в другаря?
5.
Аз оцелях.
 И други,
като мен,
сега разнищват
обич
и омраза!
Догарящ
уссурийски
ден
по хълмовете
стари
гази!

Два обелиска,
в мрака,
ням,
над двата бряга,
светят!!
Знам,
 руските бойци ,
са там,
още
 от четиридесет
и пета!

А аз се питам,
  питам,
като луд:
приятел ли е,
 който
стреля,
в сърцето  ти,
във твоя
 труд,
в дома ти,
в твоята
постеля?

Приятелят
 на твоя
враг,
оплюл
и идеали,
 и идея? -
Свещен е
 моят
руски бряг!-
Аз
 сто пъти
 ще оживея,
нападне ли ни
нов
Чингиз хан,
от мълнии
земята
 ще застене.-
И ще запее
Русь
 със своя боздуган
великата
 "Война
свещена!..."


Съдържание /Брой/Месец/Година/: